Caries – huller i tænderne

Huller i tænderne, er en af de mest almindelige former for tandproblemer. Måske har du selv haft et eller flere huller i tænderne? I så fald, kan du her læse lidt nærmere om de typiske årsager, symptomer og behandlinger når du har huller i tænderne.

Sådan opstår huller i tænderne

Huller i tænderne opstår, når bakterier får lov til at sidde for lang tid på tænderne og derefter bryder igennem tandemaljen.

Tandemaljen samt dennes overflade er det første, og stærkeste, forsvar tænderne har. Får bakterierne først ætset sig igennem disse lag, og gøres der ikke noget ved det, vil der opstå et såkaldt hul i tanden, også kaldet caries.

Når et hul opstår i starten, vil det ikke være synligt med det blotte øje.
Efterhånden som tiden går, og hvis der ikke gøres noget ved det, vil hullet vokse sig større for til sidst at være synligt.Huller kan også opstå i spalter og furer og omkring gamle fyldninger.

Ved regelmæssige tandlægebesøg, kan tandlægen komme huller i forkøbet og behandle – før det udvikler sig til større huller, der skal bores i. Dette gøres typisk ved, at tage et røntgen af tænderne eller ved brug af andre tandlægeinstrumenter ved undersøgelsen.

Hvordan føles et hul i tanden?

Man skulle tro, at størrelsen af et hul i tanden hænger sammen med den smerte man mærker. Desværre forholder det sig ikke sådan, og et stort hul i tanden behøver ikke at aflede voldsomme tandsmerter, og i nogle tilfælde slet igeng smerter overhovedet.

Netop dette bevirker, uheldigvis, at mange blot lader hullet stå til, da det ikke gør ondt. Typisk vil smerterne opstå, når du spiser noget koldt, varmt, sukkerholdigt eller surt.
Dette er bestemt ikke anbefalelsesværdigt, og tror du at du har et hul i en af dine tænder, er det med at komme afsted til tandlægen hurtigst muligt.

Hvornår kan jeg få huller i tænderne og stopper det nogensinde?

Det er ikke noget reelt aldersinterval for hvornår du kan få huller i tænderne. Du kan få huller i tænderne gennem hele livet.

Allerede fra vi får vores første mælketand, er det muligt at få huller i tænderne. Derfor er det vigtigt, at sikre en sund og god tand/mundhygiejne lige fra starten af tandgennembrud (læs mere om tandpleje for børn her).

Når du bliver omkring 40 år, reduceres risikoen for huller som regel. Dog øges her risikoen for andre tandsygdomme, såsom paradentose.

Sådan undgår du caries!

Udover at besøge din tandlæge regelmæssigt, er det også vigtigt, at du selv plejer dine tænder optimalt.

Vil du derfor gerne undgå huller i tænderne (cariesangreb), er det vigtigt, at du hver dag plejer dine tænder godt. Dette gøres gerne med tandtråd, tandstikker,  tandbørste og tandpasta med fluor, naturligvis.

Døjer du ofte med huller i tænderne, bør du derfor tage et nærmere kig på hvad du spiser i løbet af dagen.

Her kan det være enkelte drikke/fødevarer, som bør udelades. Eksempelvis har søde, klisterede og sure fødevarer ofte en negativ effekt på dine tænders helbred, da de disse giver et godt miljø for bakterierne at trives i.
Og netop disse bakterier vil vi gerne undgå!

Behandling af huller i tænderne

Behandling af huller i tænderne varierer efter hullets størrelse.

Er der tale om begyndende huller, er behandling ofte ikke krævet. Her vil mundens eget spyt forsøge at reparere det begyndende hul. Dette forudsætter dog, at du har en god mundhygiejne for at dette kan lade sig gøre.

Kan munden dog ikke reparere hullet selv, kræves der yderligere behandling. Her vil tandlægen foretage en fyldning af hullet for at afhjælpe problemet.

Derfor borer tændlægen i dine tænder

Som du måske allerede kan forestille sig, er huller i tænderne så at sige “toppen af isbjerget”. Det hul som du kan se med dit blotte øje, er derfor kun en lille del af det reelle hul. Netop derfor borer tandlægen i tanden, for at være i stand til at fjerne alt det syge tandvæv.

At blive ”boret” lyder heldigvis mere alvorligt end det egentlig er. Skal du bores i tanden, anbefaler vi at blive lokalbedøvet inden. Lokalbedøvelsen gør, at behandlingen foregår helt smertefrit!

Er du derfor i tvivl om, hvorvidt dine tænder er angrebet af caries? Gør det ondt når du tygger eller oplever du tandsmerter?

Så ring til os nu på: 32 54 56 74
Eller kontakt os her og lad os gøre dig smertefri igen!