Fjernelse af visdomstænder

Oplever du problemer med dine visdomstænder? Så kan det være, at du skal have dem fjernet.

Hvorfor har vi visdomstænder?

Visdomstændernes funktion har længe været et diskuteret emne. Hvorfor har vi dem egentlig, når de kun lader til at volde os problemer?

Visdomstænder placerer sig ofte dårligt i munden, og skaber derved gene og problemer, fordi der simpelthen ikke er plads til dem i kæben. I gamle dage mistede man tænderne tidligere, derfor var man glade for de nye ‘visdomstænder’ fordi man senere i livet stadig havde noget at tygge med.

Det skal her pointeres, at det ikke er alle som oplever problemer med sine visdomstænder. Er ens visdomstænder ikke til gene, skal du derfor naturligvis ikke have dem fjernet. Da er det blot vigtigt, at du sørger for at pleje og rengøre visdomstænderne bedst muligt. Dette er tit noget af en besværlig opgave, da de vokser frem bagerst i munden og besværliggør eksempelvis tandbørstning.

Hvornår skal visdomstænder fjernes?

Det er forskelligt hvornår man vælger at fjerne visdomstænder, da der er flere faktorer der spiller ind. Uanset hvad, bør du være opmærksom på dine visdomstænder lige så snart de begynder at volde dig problemer.

Tilbagevendende problemer med ens visdomstænder, vil som regel betyde fjernelse af disse. Dog har placeringen af visdomstænderne også meget at skulle have sagt. Dette vurderes ud fra et røntgenbillede som tandlægen tager. Her kan tandlægen se præcist hvordan visdomstanden ligger i kæben og derfra danne sig et overblik over, hvordan den eventuelt skal bortopereres.

Symptomer på en generende visdomstand

• Lugt. Dårlig lugt kan skyldes manglende rengøring eller betændelse
  • Ømhed. Ofte vil du opleve ømhed og smerter ved spisning.
  • Betændelse. En betændelsestilstand vil ligeledes ofte være tilstede omkring tanden.
  • Løsnet tandkød. Tandkødet omkring visdomstanden kan begynde at løsne sig og derved ligge som løse lapper.
  • Vokser ikke ud. Nogle gange sker det, at man rent faktisk har visdomstænder, men at de ikke bryder igennem tandkødet. Dette kan skabe problemer, da visdomstanden kan genere de omkringliggende tænder og skabe komplikationer.

Hvordan fjernes visdomstænder?

Fjernelse af visdomstænder, foregår typisk på 2 forskellige måder afhængigt af tandens situation.

Er visdomstanden vokset helt ud, vil en almindelig tandudtrækning typisk blive benyttet. Her løsnes tanden og fjernes hurtigt efterfølgende. Typisk sker dette i overkæben, hvor kæbeknogle er mindre kompakt i forhold til underkæben.

Er visdomstanden ikke vokset ud, og ligger den under tandkødet og generer, kræver det et mindre kirurgisk indgreb. Her vil tandlægen lægge et fint snit i tandkødet, så han kan operere tanden ud.

Fælles ved begge behandlinger er, at de foretages i lokalbedøvelse. Dette betyder, at du ikke kommer til at mærke nogen smerter under indgrebet.

Vi håndterer også komplicerede tilfælde

Vi foretager de fleste operationer af visdomstænder her på klinikken, men vurderer vi at der kan opstå komplikationer med / under operationen, foretages operationen på vores samarbejdsklinik, hvor også en af vores tandlæger arbejder.

I nogle tilfælde, især i underkæben, kan det være nødvendigt at henvise til en tandkirurg, når vi skønner, at der er tæt relation til den store nerve, der løber i underkæben.

Tag kontakt i dag!

Oplever du netop nu problemer med en eller flere visdomstænder, er det derfor vigtigt, at du tager kontakt til din tandlæge i dag. Vi vil rigtig gerne kigge nærmere på dine visdomstænder og gøre dig smertfri i en fart.

Tag kontakt til os i dag, ved at ringe på: 32 54 56 74
Eller klik her og kontakt os!