Løse tænder? Så har du muligvis parodontose

Parodontose er en af de tandsygdomme rigtig mange blive ramt af. Parodontose optræder når det væv, som holder tanden fast, er betændt. Parodontose opstår fra bakterier i munden og er en sygdom, som kan ramme alle.

Der er dog nogle grupper, som er mere udsatte end andre. Til trods for, at sygdommen kan ramme alle, er nogle grupper mere udsatte end andre, og kaldes risikigrupper. Disse grupper omfatter følgende:

• Rygere
  • Nedsat immunforsvar
  • Hvis andre i familien lider af parodontose

Det kan være svært selv at se, om man er ved at udvikle tandkødssygdomme, da den udvikler sig langsomt over lang tid og oftest ikke giver smerte. Vores erfaring siger, at de færreste rent faktisk bemærker at de lider af sygdommen og det er derfor vigtigt, at du regelmæssigt besøger tandlægen. Går du for længe uden behandling, kan det i værste fald betyde, at tænderne må fjernes eller ligefrem falder ud af sig selv. Det er derfor vigtigt, at du besøger din tandlæge regelmæssigt.

Faresigler som du skal være opmærksom på!

Dog findes der nogle bestemte ”faresignaler” du skal være opmærksom på. Disse er blandt andet:

• Dårlig smag i munden
  • Ømhed i tankødet
  • Rødmen og hævelse i tandkødet
  • Hvis tænderne pludselig føles løse eller ustabile
  • Hvis tandlægen konstaterer, at du lider af parodontose vil behandling blive igangsat hurtigst muligt. Dette vil oftest bestå i en omfattende tandrensning, som fokuserer specifikt på de angrebne områder.

Sådan behandles parodontose

Parodontose behandles afhængigt af, hvor fremskreden sygdommen er.

Er der tale om en almindelig form for parodontose, vil tandlægen typisk behandle på følgende måde:

1. Tandsten og bakterier fjernes fra tandlommen med forskellige instrumenter.
  2. Tænderne poleres glatte – så har bakterierne meget sværere ved at sætte sig fast.
  3. Du vil ligeledes blive instrueret i, hvordan du bedst muligt selv sørger for at pleje og behandle dine tænder, så parodontosens fremgang besværliggøres og oftest hlet stopper.

Lider du af en mere alvorlig form for parodontose, kræver dine tænder en anden form for behandling.

Operation. Her vil tandlægen typisk enten vælge at operere på de sygdomsramte tænder eller foretage en endnu dybere rengøring af dine tænder. Dette vil naturligvis afhænge af din specifikke situation og tandlægen vil naturligvis råde til den bedste behandling.

Derfor: Mistænker du, at du lider af parodontose så kontakt din tandlæge. Tandlægen vil kunne give dig et kvalificeret svar og vejlede dig om, præcis hvilken behandling du har brug for.

Har du ikke nogen tandlæge eller ønsker du at finde en ny? Så tager vi gerne imod dig! Ring til os nu på 32 54 56 74
Eller klik her og kontakt os.

-Vi ser frem til at se dig!