Revne i tand – Den (næsten) usynlige fjende

Revner i tænderne, på fagsprog også kaldet ”infraktioner”, er et tandproblem rigtig mange danskere døjer med hver dag.

Det kan være, at du oplever smerte, når du tygger i mad. Denne smerte kan blandt andet skyldes revner i tænderne eller blot en enkel revne i tand.

Disse revner er ikke kun svære for patienten at lokalisere, men kan også være en udfordring for tandlægen. Revner i tænderne er nemlig meget svære at få øje på, især hvis patienten ikke kan føle præcist, hvor det gør ondt. Det kan til tider være svært at afgøre, om smerterne kommer fra over- eller underkæben. Samtidig kan revner i tænderne maskere sig så godt, at de næsten ligner sunde tænder.

Men skal jeg bare have ondt, hvis jeg har en revnet tand?

Nej, det skal du naturligvis ikke. For når den revnede tand først er blevet lokaliseret, bliver den undersøgt nærmere af tandlægen. Her vil tandlægen forsøge at finde ud af, hvor alvorligt problemet med den revnede tand er. I nogle tilfælde er det nødvendigt at få foretaget rodbehandling eller kronebehandling. Det er heldigvis behandlinger, vi har helt styr på, så vi får styr på dine revner i tænderne.

Fakta om revner i tænderne

• Udover huller i tænderne og paradentose, er revner i tænderne én af de mest almindelige årsager til, at vi mister en tand.
  • Revner i tænderne er ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder.
  • Personer fra 40 år og opefter er typisk de personer, som oftest bliver ramt af denne sygdom.
  • At udpege præcist hvor smerten kommer fra, når man har en revnet tand, er typisk meget svært.
  • Kindtænderne er de tænder, som oftest har revner.

Sådan forebygger du revner i tænderne

At revner i tænderne bestemt ikke er ønskværdigt, skal der ikke sås tvivl om, for at have en revnet tand er ikke rart. Det er derfor vigtigt, at du gør, hvad du kan, for at forebygge eventuelle problemer, så du kan undgå at få revner i tænderne. Revner i tænderne ses nemlig oftest i tænder, som i forvejen har modtaget tandbehandling.

Dette kunne eksempelvis være tænder, som har fået fyldninger og lignende. Det bedste råd er at forsøge at forebygge tandproblemer i første omgang.

Men hvordan forebygger du revner i tænderne?

For at forebygge revner i tænderne, er der flere tiltag du kan overveje, så du passer godt på dine tænder og undgår større tandindgreb. Nedenfor er nogle gode råd til, hvordan du kan forebygge eller helt undgå en revnet tand.
  • Udskift slidte sølv-/amalganfyldninger til plast.
  • Undgå at bide på hårde genstande: hård mad såsom karameller, popcornkerner, flæskesvær eller andre hårde fødevarer kan forårsage revner i tænderne.
  • Brug en bideskinne: Hvis du skærer tænder om natten, kan en bideskinne hjælpe med at beskytte dine tænder mod skader.
  • Regelmæssige tandlægebesøg: Regelmæssige kontroller hos tandlægen kan hjælpe med at identificere og behandle problemer, før de bliver alvorlige. Husk derfor at besøg din tandlæge mindst en gang om året, så vi kan holde godt øje med dine tænder.
  • Undgå ekstreme temperaturer: At spise eller drikke meget varme eller kolde fødevarer kan føre til termisk stress, der kan forårsage revner.
  • God mundhygiejne: Regelmæssig børstning og brug af tandtråd kan hjælpe med at holde tænderne sunde og stærke.
  • Undgå at klemme eller skære tænderne: Dette kan forårsage mikrofrakturer og svække tænderne over tid.
  • Balanceret kost: En kost som er rig på vitaminer og mineraler er afgørende for at opretholde en god mundsundhed.

Har du smerter nu?

Hvis du har ondt i tænderne, skal du altid kontakte en tandlæge. På den måde kan vi hurtigt undersøge, hvad smerterne skyldes og herefter lægge en plan for din behandling, så vi både sørger for at holde styr på dine tænder og dit helbred og også fikse dine tænder, hvis du skulle have en revne i dem. Det er vigtigt at kontakte os hurtigst muligt, hvis du oplever smerter, så problemet ikke bliver værre og kræver større behandling.

Tag kontakt til os i dag ved at ringe på 32 54 56 74, eller klik her og kontakt os og book en tid direkte i vores bookingsystem.

Vi glæder os til at høre fra dig og hjælpe med at passe godt på dine tænder.