Snorkeskinne

Behandling med snorkeskinne har vist sig at have en gavnlig effekt på snorken og let til middelsvær obstruktiv søvnapnø.

Dermed har skinnen også vist sig at kunne reducere symptomer som søvnløshed, koncentrationsbesvær, træthed og hovedpine forårsaget af snorken og søvnapnø.

snorkeskinne før og efter

Årsager til snorken

Når vi sover, falder underkæben bagud, fordi der sker en afslapning i hoved- og halsmuskulaturen. Derved bliver der mindre plads i svælget, der indsnævres. Snorkelyden opstår, når vi trækker vejret og på grund af de snævre forhold i svælget forårsager vejrtrækningen vibrationer i det bløde afslappede væv i svælget.

Snorken er ikke et sjældent fænomen. Det forekommer hos ca. 40% af alle mænd og 30% af alle kvinder.

Udover at snorken er generende for partneren, kan snorken også give en forstyrret nattesøvn og i nogle tilfælde opstår en tilstand, som hedder obstruktiv søvnapnø (OSA).

Obstruktiv søvnapnø (OSA)

Ved obstruktiv søvnapnø holder man vejret i en længere periode under søvnen, som regel 10-15 sekunder. En del personer har hundredvis af pauser. Når der forekommer afbrydelser i vejrtrækningen under søvnen, sættes kroppen i en alarmtilstand, hvilket medfører forringet søvn og resulterer i morgenhovedpine, manglende energi og udtalt træthed.

OSA øger risikoen for forhøjet blodtryk, som kan føre til øget risiko for at udvikle blodpropper i hjerne og hjerte. Undersøgelser viser også, at der er en sammenhæng mellem OSA og en øget risiko for at udvikle diabetes type 2.

Men heldigvis kan snorken og søvnapnø behandles – også uden kirurgisk indgreb, eller brug af iltapparat, som ellers i mange år har været gængse metoder. Både snorken og mild søvnapnø kan i mange tilfælde afhjælpes ved at sove med en snorkeskinne.

obstruktiv søvnapnø behandling snorkeskinne

Snorkeskinnens formål

• Skinnens formål er at åbne luftvejene under søvn, så der skabes frie luftveje ned til lungerne og derved forebygge de vibrationer, der opstår i svælgvæggen, som forårsager snorken.
  • Skinnen er udformet i akryl og har bøjler, som går op omkring flere tænder og en bue fortil.
  • Skinnen fremstilles individuelt, så den passer præcist til hver enkelt patient. Den sikrer, at underkæben fastlåses i en fremskudt position.

OSS-snorkeskinne

OSS-snorkeskinnen er komfortabel og let at anvende. Der er nemlig ingen lydgener, den er mere diskret og kan let tages med på ferie.

Patienten skal vænne sig til at bruge skinnen de første par nætter. De fleste patienter oplever en let ubehagelig følelse i kæben eller tænderne, og nogle patienter oplever en øget spytproduktion. Disse symptomer er dog af kort varighed, og indenfor 2 uger er langt de fleste patienter blevet vant til at sove med skinnen.
Det er muligt, at patienten mærker en forandring i sammenbiddet om morgenen. Denne fornemmelse forsvinder som regel indenfor 1 time. At tygge på tyggegummi i 5-10 minutter kan fremskynde kæben til at vende tilbage til sin normale position.

På klinikken laver vi en grundig undersøgelse af kæbeled, muskler og tænder for derefter at tage en informativ snak, inden vi går i gang med udførelsen af snorkeskinnen.

Vi tager 3 aftryk af dine tænder, et i overkæben, et i underkæben og et aftryk af, hvordan du bider sammen.

Aftrykkene sendes til vores tekniker, som støber skinnen i akryl og påsætter diverse bøjler og buer, så skinnen passer præcist til dine tænder. Når vi har modtaget skinnen på klinikken, kommer du ind, så vi kan instruere dig i at bruge skinnen og at rengøre den.

Tag kontakt til os i dag, ved at ringe på: 32 54 56 74 Eller klik her og kontakt os!