Caries – huller i tænderne

Huller i tænderne er en af de mest almindelige former for tandproblemer. Måske har du selv haft et eller flere huller i tænderne? I så fald kan du her læse lidt nærmere om de typiske årsager, symptomer og behandlingen, når du har huller i tænderne.

Værd at vide om huller i tænderne

Sådan opstår huller i tænderne

Huller i tænderne opstår, når bakterier får lov til at sidde for lang tid på tænderne, og derefter bryder igennem tandemaljen.

Tandemaljen samt dennes overflade er det første og stærkeste forsvar, tænderne har. Får bakterierne først ætset sig igennem disse lag, og gøres der ikke noget ved det, vil der opstå et såkaldt hul i tanden, også kaldet caries.

Når et hul opstår, vil det i starten ikke være synligt for det blotte øje.
Efterhånden som tiden går, og der ikke gøres noget ved det, vil hullet vokse sig større for til sidst at være tydelig at se på tænderne. Huller kan også opstå i spalter og furer og omkring gamle fyldninger, hvor de kan være svære at opdage, og i de tilfælde kræver det ofte et røntgenbillede for at opdage det.

Ved regelmæssige tandlægebesøg, kan tandlægen komme huller i forkøbet og behandle – før det udvikler sig til større huller, der skal bores. Begyndende huller opdages typisk, når vi tager et røntgen af tænderne, mens større huller opdages under eftersynet af dine tænder.

Hvordan føles et hul i tanden?

Et hul i tanden kan i de fleste tilfælde slet ikke mærkes. Mange tror, at det er størrelsen på et hul i tanden, der bestemmer, hvor stærk tandsmerten er. Men sådan hænger det ikke helt sammen. Et stort hul betyder ikke nødvendigvis, at du vil opleve stærke tandsmerter. For langt de fleste mennesker, vil et hul i tanden slet ikke mærkes og opdages før tandlægen foretager en undersøgelse.

Hvis du har mistanke om, at du har et hul i tanden, er det derfor vigtigt at reagere, også selvom du ikke har smerter.

Hvis du kan mærke, at du får ondt i tænderne, efter du har spist noget koldt, varmt, sødt eller surt, kan det være et tegn på, at der er kommet et hul i en tand. Det bedste du kan gøre er at bestille en tid, så kan vi hurtigt finde ud af, hvorfor du oplever ubehag – det er slet ikke sikkert, at det er caries.

Hvornår kan jeg få huller i tænderne og stopper det nogensinde?

Der er ikke noget reelt aldersinterval for, hvornår du kan få huller i tænderne. Du kan få huller i tænderne gennem hele livet.

Allerede fra vi får vores første mælketand, er det muligt at få huller i tænderne. Derfor er det vigtigt at sikre en sund og god tand/mundhygiejne lige fra starten af tandgennembrud.

Når du bliver omkring 40 år, reduceres risikoen for huller som regel. Dog øges her risikoen for andre tandsygdomme, som fx paradentose.

Sådan undgår du caries!

Udover at besøge din tandlæge regelmæssigt, er det også vigtigt, at du selv plejer dine tænder optimalt.

Vil du gerne undgå huller i tænderne (cariesangreb), er det vigtigt, at du hver dag plejer dine tænder godt. Det gør du ved at bruge tandtråd, tandstikker, tandbørste og tandpasta med fluor.

Døjer du ofte med huller i tænderne, anbefaler vi, at du tager et nærmere kig på, hvad du spiser i løbet af dagen.

Her kan det være enkelte drikke/fødevarer, som er bedst at udelade fra den daglige kost. Eksempelvis har søde, klistrerede og sure fødevarer ofte en negativ effekt på dine tænders helbred, fordi de giver et godt miljø for bakterierne at trives i.
Og det er de bakterier, vi gerne vil undgå.

Behandling af huller i tænderne

Behandling af huller i tænderne varierer alt efter hullets størrelse.

Er der tale om begyndende huller, er behandling ofte ikke krævende. Her vil mundens eget spyt forsøge at reparere det begyndende hul. Dette forudsætter dog, at du har en god mundhygiejne for, at det kan lade sig gøre. Hos tandlægen kan vi desuden give tanden med et begyndende hul en fluorbehandling, der er mere intensiv end den daglige tandbørstning. Med effektiv tandbørstning og brug af tandtråd hver dag, vil et begyndende hul som regel gå i sig selv igen.

Kan munden ikke reparere hullet selv, kræves der yderligere behandling. Her vil tandlægen rense hullet for bakterier og lave en fyldning for at afhjælpe problemet.

Derfor borer tændlægen i dine tænder

Som du måske allerede kan forestille dig, er huller i tænderne så at sige “toppen af isbjerget”. Det hul som du måske kan se med det blotte øje, er derfor kun en lille del af det reelle hul. Netop derfor borer tandlægen i tanden for at være i stand til at fjerne alt det syge tandvæv.

At blive ”boret” lyder heldigvis mere alvorligt, end det egentlig er. Skal du bores i tanden, anbefaler vi, at du bliver lokalbedøvet inden. Lokalbedøvelsen gør, at behandlingen foregår helt smertefrit!

Er du i tvivl om dine tænder er angrebet af caries? Gør det ondt, når du tygger, eller har du tandsmerter?

Tag kontakt til os i dag ved at ringe på: 32 54 56 74. Eller klik her og kontakt os!

Vi glæder os til at høre fra dig.